Spreek ik met de LinkedIn helpdesk?

Ehm? Alle cursisten die bij mij een training hebben gevolgd mogen mij als LinkedIn helpdesk inschakelen. Bedoel je dat? Heb je wel eens een training bij mij gevolgd?

Nee, dat niet. Ik vond je naam op Google. Ik heb eerst de LinkedIn helpdesk gebeld maar daar kreeg ik een raar gevoel bij. Die mensen spraken niet goed Nederlands en zij gingen meekijken op mijn profiel.

De LinkedIn helpdesk gebeld? Hoe dan? Welk nummer dan?

Noemt het nummer op.

Je kunt alleen maar vanuit je LinkedIn profiel contact opnemen met de LinkedIn helpdesk. Schriftelijk.

Ik vond het al raar want ik moest op een link klikken en toen zag ik een muis bewegen over het scherm en toen moest ik ineens twee euro betalen. Van schrik heb ik toen maar de computer afgesloten.

Ik zweeg even een moment om degene die me in de maling aan het nemen was de kans te geven in lachen uit te barsten. Het bleef stil. Ik vroeg verder: dus iemand die je niet kent heb je jouw computer laten overnemen?

Ja, ik kreeg een link waar ik op moest klikken.

Heb je toevallig een IT expert in de buurt die mogelijk schadelijke programma’s van je computer kan verwijderen?

Nee, ik heb meteen alles afgesloten dus het zal wel goed zijn zo.

Ik adem in en uit.

Klopt het dat ik je hoorde zeggen dat je van bedrijf X (gerenommeerd bedrijf) belt? Bel je voor een zakelijke of een privé vraag?

Privé.

En dus op jouw privé computer?

Ja.

Mag ik vragen wat dan de vraag was waarvoor je de LinkedIn helpdesk wilde inschakelen?

Ik zag geen groene balletjes meer. Wel op de computer, maar als ik op mijn mobiel kijk zie ik ze niet meer. Groen betekent dat iemand online is.

Vol ongeloof luister ik en er schiet nu van alles door me heen: wie kan deze grap met mij aan het uithalen zijn? Ik doe gewoon of ik niets door heb en ga door. Misschien is het wel een of ander testpanel? Kan dat? Bestaat dat?

Je ziet geen groene balletjes? Hm. Heb je op de mobiele telefoon bij instellingen gekeken?

Dat moet toch hetzelfde zijn als op de laptop?

Pak anders even je telefoon erbij. Gekraak. Stem heel ver weg. Kun je mij nog horen?

Speaker?

Ja, nu hoor ik je weer. Ga naar instellingen, zichtbaarheid, online status beheren. Wat staat daar?

Alleen voor uw connecties. Dat moet toch goed zijn? Waarom kan ik dan niet zien of hij online is?

Misschien heeft hij (?!) deze functie uit gezet?

Misschien heeft hij mij verwijderd. Ik zie hem nog wel.

Ben je met hem gelinkt?

Wat is dat?

Heb je een connectieverzoek gestuurd of geaccepteerd?

Ja.

Als er een 1-tje achter zijn naam staat is het een connectie, bij een 2tje dan niet.

Aha.

Maar waarom kan ik dan die groene balletjes niet zien? Moet ik een update op mijn telefoon doen?

Het is altijd goed om de laatste nieuwe versie van de LinkedIn app te hebben. Mocht je dan nog geen balletjes zien, dan zou ik nog even een paar dagen wachten. Misschien zijn ze dan weer terug.

Stilte.

Helaas moet ik weer verder nu. Geef alsjeblieft nooit je wachtwoord uit handen en laat ook niemand meer meekijken op je computer.

Mag ik je nog vragen hoe je mij hebt gevonden?

Jij stond er ook bij.

Waar bij?

Bij de Google resultaten.

(Huh?) Oh, oké. Nou een fijne dag nog en succes!

Ik sprint naar de computer en Google naar LinkedIn helpdesk en inderdaad een bedrijf met een nummer dat zij zojuist had opgenoemd. Het was nooit in mij opgekomen dat je jezelf gewoon LinkedIn Helpdesk kunt noemen! En twee of drie resultaten later mijn artikel met de titel: “Contact opnemen met de LinkedIn helpdesk”. Had ze die maar gelezen!

Hoe neem je contact op met de LinkedIn Helpdesk

En als je denkt dat dit alles is; daaronder het item met de titel: “ING niet verplicht om slachtoffer van nep “LinkedIn Helpdesk” te vergoeden.