Wat is het beste tijdstip om een LinkedIn-post te plaatsen?
Je hebt het vast wel eens gegoogeld: “Wat is de beste tijd om op LinkedIn te posten?” Grote kans dat je terechtkomt bij standaardtijden van marketingbureaus: dinsdagochtend om 08:00, woensdagochtend om 09:30… Maar geloof me: zo werkt het niet.
Als LinkedIn-trainer die al ruim 13 jaar honderden ondernemers en professionals traint én zeker twintig bedrijfspagina’s beheert én een tiental persoonlijke profielen helpt met hun contentstrategie, weet ik dat er maar één écht zinnig antwoord is:
Het draait niet om je doelgroep, maar om het gedrag van je doelgroep.
De theorie is leuk, maar de praktijk telt
Ja, er zijn gemiddelden. En ja, die zijn gebaseerd op grote hoeveelheden data. Maar LinkedIn is geen algoritmefeestje voor miljoenen anonieme gebruikers. LinkedIn is een netwerkplatform, waar mensen met specifieke gewoontes en routines actief zijn. En die routines verschillen nogal per vakgebied.
Ik vraag het dus aan de mensen zelf. Altijd. Wanneer gebruik jij LinkedIn? Op welk moment op de dag scroll jij, klik jij, like jij?
Na meer dan tien jaar krijg je daar een aardig scherp beeld van. Een paar voorbeelden:
-
Wetenschappers checken LinkedIn meestal na hun werkdag. Rond 18:00 uur in de trein via hun mobiel, en later op de avond thuis.
-
Advocaten zijn vaak tussen 08:00 en 10:00 actief, voordat ze hun dossiers induiken.
-
Sprekers en coaches posten en reageren juist vaak ’s avonds (vanaf 20:00) en in het weekend, wanneer ze tijd hebben voor reflectie en inspiratie.
Test & leer
Weet je (nog) niet precies wat het gedrag is van jouw doelgroep? Dan heb je twee opties:
-
Test het zelf. Post op verschillende dagen en tijden. Bekijk je statistieken. Waar zie je de meeste betrokkenheid?
-
Vraag het. Vraag aan je bestaande klanten wanneer zij LinkedIn gebruiken. Ze vinden het vaak nog leuk ook.
De interactie op je post vertelt je meer dan welk ‘best practice’-rapport dan ook.
Het draait om gedrag, niet om aannames
Vaak hoor ik: “Mijn doelgroep zijn ondernemers tussen de 30 en 50.” Oké, maar dat zegt nog niet alles. Een zelfstandig trainer van 43 gedraagt zich heel anders online dan een technisch directeur van 38. Denk dus niet alleen in leeftijden of functietitels, maar vooral in gebruiksgewoontes.
Wil jij dit soort inzichten vertalen naar je eigen LinkedIn-profiel en content?
Ik geef regelmatig praktische online LinkedIn-trainingen (open inschrijving). In drie uur leer je:
-
Hoe je LinkedIn slim inzet voor personal & company branding
-
Wat social selling écht inhoudt (en hoe je het inzet zonder pusherig over te komen)
-
Hoe je jouw netwerk strategisch uitbreidt
-
Wat het algoritme fijn vindt – en wat vooral niet
-
Hoe je content maakt die past bij jouw doelgroep én hun gedrag
We gaan ook praktisch aan de slag met jouw profiel en maken samen een actieplan.
Meer weten of meedoen? Stuur me een bericht via LinkedIn of schrijf je in via deze website.